Laat je inspireren door nieuws, blogs en achtergrondartikelen van Maestro Academy en de diverse opleidingspartners.
Voor jouw organisatie kunnen de medewerkers het verschil maken. Het ontwikkelen van de medewerkers blijft daarom een belangrijk aandachtspunt. Daarbij is het ook interessant om jouw flexibele schil op vergelijkbare wijze mee te laten ontwikkelen.
Deze combinatie heeft als voordeel dat de kennisoverdracht van jouw flexibele schil naar jouw eigen medewerkers maximaal wordt vormgegeven. Daarbij hebben alle betrokkenen een vergelijkbaar referentiekader. Dit komt de samenwerking en de productiviteit alsmede de innovativiteit ten goede. Tevens ontstaan er minder misverstanden en spreekt men dezelfde taal binnen de projecten en afdelingen. Zeker met werken vanuit huis is dit een voorwaarde voor succes.
In de huidige situatie is het een echt vraagstuk om de ontwikkeling van jouw medewerkers door te laten lopen. Met de technologie om virtueel met fysieke aanwezigheid te combineren, wordt er nu door Maestro en haar partners alle variaties geboden. Je kan dus zelf de keuze maken tussen virtueel, fysiek, e-learning, blended, etc.
Daarnaast kan je zelf sturen op kwaliteit met behulp van een academy in jouw eigen look en feel. Je kan daarbij uiteraard gebruik blijven maken van het totale aanbod vanuit de opleidingsmarkt en hieruit de juiste opleiders accentueren. Maak zo optimaal gebruik van de mogelijkheden en haal het maximale uit jouw opleidingsbudget en uit jouw flexibele schil. Wil je voor jouw organisatie een Academy in eigen look en feel? Of hier meer informatie over? Neem dan contact op met Franklin Loman (06 19 85 44 10 of franklin.loman@maestroacademy.nl ) of Lloyd Charité (06 25 64 58 65 of lloyd.charite@maestroacademy.nl).
Het is de perfecte tijd om het roer om te gooien en te investeren in jezelf. Door opkomende technologieën dreigen banen te verdwijnen en komt er een verschuiving in de vraag naar nieuwe banen en nieuwe vaardigheden in verschillende bedrijfstakken.
Degenen die het nieuwe leren toepassen en gemotiveerd zijn om nieuwe competenties en vaardigheden eigen te maken, zullen in de 21ste eeuw gegarandeerd succesvol zijn. Ook organisaties spelen hier een belangrijke rol in. Voor organisaties is het ontwikkelen van menselijk kapitaal noodzakelijk om bij de voorhoede in hun bedrijfstak te blijven. Daarnaast behalen organisaties die tijdens belangrijke veranderingen investeren in de ontwikkeling van leiders meer kans om hun targets te halen.
Organisaties investeren om verschillen redenen in leren en ontwikkelen. Ten eerste omdat mensen kiezen voor organisaties die hen helpen groeien en ontwikkelen. Ten tweede investeren organisaties in leren en ontwikkelen om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, hierbij kun je denken aan nieuwe digitale technologieën of samenwerken in zelfsturende teams. Ten derde kun je door te investeren in leren en ontwikkelen de motivatie, baantevredenheid, betrokkenheid en binding van medewerkers vergroten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat betrokken en gemotiveerde medewerkers van groot belang zijn voor voorspoedige en snelle invoering van business modellen en nieuwe technologieën. Ten vierde kan leren en ontwikkelen helpen bij het opbouwen van een op waardecreatie gebaseerde cultuur en gemeenschapszin (aangezien bedrijven steeds virtueler en mondialer gaan werken). Tot slot zetten organisaties opleidingsprogramma’s in om de tenuitvoerbrenging van hun businessstrategie te ondersteunen. In het verleden waren opleidingsprogramma’s alleen gericht op vergroting van productiviteit. Tegenwoordig draagt leren ook bij aan de inzetbaarheid van mensen. Mensen zijn goed inzetbaar als ze makkelijk werk kunnen vinden. Zeer ervaren en vakkundige medewerkers dragen bij aan winst, marktgroei, innovatie, klanttevredenheid en productiviteit van een organisatie.
Tot slot zijn er nog een aantal aandachtspunten om, als organisatie, bij te blijven op het gebied van leren en ontwikkelen:
– Prioriteiten van opleidingen afstemmen op business
– Effectiviteit van bestaande opleidingsinitiatieven verbeteren door de kloof in vaardigheden bij medewerkers te bepalen
– Actief gebruik maken van leerplatformen en onderwijsoplossingen
– Een mix van online leren en contactonderwijs aanbieden
– Werken en leren combineren
– Leren en ontwikkelen personaliseren en op maat maken
– Technologie benutten
– Inzicht te houden in het aanbod en de marktmogelijkheden
– Nieuwe ideeen en oplossingen verkrijgen
Met de uitbreiding van Marosel is het portfolio van Maestro Academy aanzienlijk uitgebreid. Als onderdeel van de doorstart heeft Maestro Academy het door Marosel ontwikkelde Learning Management-systeem en het daarbij behorende klantportaal overgenomen. Met het LMS-systeem kan voor iedere organisatie opleidingsinformatie op maat gepresenteerd worden, inclusief gemaakte prijsafspraken. Daarnaast is er in het systeem een mogelijkheid tot het ondersteunen van de opleidings- en kennisbehoefte van medewerkers.
Het LMS-systeem maakt het mogelijk dat iedere organisatie haar leeromgeving optimaal kan inrichten. Het aanmoedigen van ontwikkeling en training wordt makkelijker en effectiever en de administratieve werkzaamheden worden beperkt. Vanuit één centraal punt wordt het complete leeraanbod van online, klassikale en blended trainingen beheerd en gepresenteerd. Hierdoor ontstaat er een totaal overzicht van de geschikte opleidingen met daarbij meer grip op het opleidingsbudget en een garantie op de kwalitatieve ontwikkeling van de medewerker c.q. de specialist.
Door op het juiste moment de juiste (persoonlijke) leerinterventies aan te bieden, worden medewerkers optimaal begeleid. Via de online leeromgeving kunnen medewerkers direct externe trainingen boeken. In samenwerking met externe opleiders wordt het inkoopproces omtrent opleiden en trainen gestructureerd en geoptimaliseerd. De aanmelding voor alle opleidingen bij de verschillende opleiders wordt door Marosel geregeld. Administratieve werkzaamheden en facturaties verlopen automatisch via het LMS-systeem evenals de evaluaties. De organisatie wordt ontzorgd in het hele opleidingsmanagement en behoudt de regie en controle over opleidingsbudgetten en carrière-/ leerpaden.
Met het gebruik van het LMS Systeem, wordt de hele omgeving aangepast naar eigen look en feel. Daarbij heeft de organisatie de mogelijkheid om – met advies van Marosel – haar eigen opleidingsportfolio samen te stellen. Hiermee vergroot de organisatie de binding met haar medewerkers en flexibele schil. Daarnaast stimuleert de organisatie de ontwikkeling van haar professionals en garandeert duurzame inzetbaarheid.
Met deze toevoeging heeft Maestro Academy de mogelijkheden voor specialisten uitgebreid. De opleidingsmarkt in zijn totaliteit is inzichtelijk gemaakt. Hierdoor is het aanbod nog diverser en specialistischer geworden en is de kwaliteit-prijs nadrukkelijk toegenomen. Met de verwachte groei, zullen deze voordelen alsmaar toenemen.
De voordelen:
– 40.000 trainingen inzichtelijk
– Overzicht over je leerbudget
– Meer rendement uit je leerbudget
– Persoonlijke benadering
– Totale opleidingsmarkt afwikkelen als ware het een organisatie
– Eenvoudig zaken doen met verschillende opleiders
– Inkoop en boeken bij de bron
– Prijs opleiding scherper dan bij directe boeking bij het opleidingsinstituut
– Portaal eigen look en feel
– Geen administratieve rompslomp
Enige tijd geleden las ik een interessant artikel van Professor Nick van Dam (hoogleraar Corporate Learning & Leadership Development aan de Nyenrode Business Universiteit en directeur van het IE University (Madrid) Center for Corporate Learning Innovation). Ik kon mij hier zeker in vinden. Hierbij enige highlights van zijn verwachtingen waar ik veel in herken in het kader van leren:
Na de coronacrisis zal het leren in een klas of collegezaal blijven, maar het leren zal niet meer hetzelfde zijn zoals voorheen. Uitleg bij powerpoints zal voortaan online gebeuren aan de hand van podcasts, webinars en virtuele klassen. Klassen ondergaan een inrichtingsmetamorfose en er ontstaat een hele andere pedagogiek en dynamiek. Tijdens samenkomsten zal er geoefend worden in vaardigheden, worden online verworven inzichten besproken, worden er samen bedrijfsspecifieke problemen opgelost en wordt er van elkaar geleerd.
Dit is ook vele malen efficiënter en de kennis wordt reeds vooraf opgedaan, waarmee een ieder dat kan doen op het moment dat hij of zij hiervoor tijd kan maken en zich volledig kan concentreren. Door de coronacrisis versnelt de digitalisering waardoor we minder behoefte hebben aan generalisten, terwijl specialisten steeds belangrijker worden. Bijscholing is op dit moment dus “noodzakelijk” voor generalisten en ook nog eens het juiste moment. Noem het een uitgelezen kans om achterstallig onderhoud aan de arbeidsmarkt en dus uw medewerkers c.q. uzelf te geven. Ook in het kader van de steunmaatregelen een goede stap.
Het moet bij mensen doordringen dat het belangrijk is om ook taken uit te kunnen oefenen die computers niet kunnen uitvoeren (bijv. inhoudelijke expertise en goede vaardigheden). Tijdens een gezondheidscrisis zoals deze, zie je hoe belangrijk dat is. De productiefactor ‘arbeid’ is een risico in het bedrijfsproces, vandaar dat steeds meer bedrijven bedrijfsprocessen digitaliseren en taken automatiseren.
Je zal dus je hele leven moeten leren (omscholen en bijscholen) om inzetbaar te blijven in een snel veranderende arbeidsmarkt. Maestro is daarbij een prima partner met een diversiteit aan trainingen en opleidingen.
Lees het hele artikel hier.