Weblog

Laat je inspireren door nieuws, blogs en achtergrondartikelen van Maestro Academy en de diverse opleidingspartners.

Uw eigen opleidingsportaal en meer

Met de uitbreiding van Marosel is het portfolio van Maestro Academy aanzienlijk uitgebreid. Als onderdeel van de doorstart heeft Maestro Academy het door Marosel ontwikkelde Learning Management-systeem en het daarbij behorende klantportaal overgenomen. Met het LMS-systeem kan voor iedere organisatie opleidingsinformatie op maat gepresenteerd worden, inclusief gemaakte prijsafspraken. Daarnaast is er in het systeem een mogelijkheid tot het ondersteunen van de opleidings- en kennisbehoefte van medewerkers.

 Het LMS-systeem maakt het mogelijk dat iedere organisatie haar leeromgeving optimaal kan inrichten. Het aanmoedigen van ontwikkeling en training wordt makkelijker en effectiever en de administratieve werkzaamheden worden beperkt. Vanuit één centraal punt wordt het complete leeraanbod van online, klassikale en blended trainingen beheerd en gepresenteerd. Hierdoor ontstaat er een totaal overzicht van de geschikte opleidingen met daarbij meer grip op het opleidingsbudget en een garantie op de kwalitatieve ontwikkeling van de medewerker c.q. de specialist.

Door op het juiste moment de juiste (persoonlijke) leerinterventies aan te bieden, worden medewerkers optimaal begeleid. Via de online leeromgeving kunnen medewerkers direct externe trainingen boeken. In samenwerking met externe opleiders wordt het inkoopproces omtrent opleiden en trainen gestructureerd en geoptimaliseerd. De aanmelding voor alle opleidingen bij de verschillende opleiders wordt door Marosel geregeld. Administratieve werkzaamheden en facturaties verlopen automatisch via het LMS-systeem evenals de evaluaties. De organisatie wordt ontzorgd in het hele opleidingsmanagement en behoudt de regie en controle over opleidingsbudgetten en carrière-/ leerpaden.

Met het gebruik van het LMS Systeem, wordt de hele omgeving aangepast naar eigen look en feel. Daarbij heeft de organisatie de mogelijkheid om – met advies van Marosel – haar eigen opleidingsportfolio samen te stellen. Hiermee vergroot de organisatie de binding met haar medewerkers en flexibele schil. Daarnaast stimuleert de organisatie de ontwikkeling van haar professionals en garandeert duurzame inzetbaarheid.

Met deze toevoeging heeft Maestro Academy de mogelijkheden voor specialisten uitgebreid. De opleidingsmarkt in zijn totaliteit is inzichtelijk gemaakt. Hierdoor is het aanbod nog diverser en specialistischer geworden en is de kwaliteit-prijs nadrukkelijk toegenomen. Met de verwachte groei, zullen deze voordelen alsmaar toenemen.

De voordelen:

– 40.000 trainingen inzichtelijk
– Overzicht over je leerbudget
– Meer rendement uit je leerbudget
– Persoonlijke benadering
– Totale opleidingsmarkt afwikkelen als ware het een organisatie
– Eenvoudig zaken doen met verschillende opleiders
– Inkoop en boeken bij de bron
– Prijs opleiding scherper dan bij directe boeking bij het opleidingsinstituut
– Portaal eigen look en feel
– Geen administratieve rompslomp

Franklin Loman over omscholen en bijscholen

Enige tijd geleden las ik een interessant artikel van Professor Nick van Dam (hoogleraar Corporate Learning & Leadership Development aan de Nyenrode Business Universiteit en directeur van het IE University (Madrid) Center for Corporate Learning Innovation). Ik kon mij hier zeker in vinden. Hierbij enige highlights van zijn verwachtingen waar ik veel in herken in het kader van leren:

Na de coronacrisis zal het leren in een klas of collegezaal blijven, maar het leren zal niet meer hetzelfde zijn zoals voorheen. Uitleg bij powerpoints zal voortaan online gebeuren aan de hand van podcasts, webinars en virtuele klassen. Klassen ondergaan een inrichtingsmetamorfose en er ontstaat een hele andere pedagogiek en dynamiek. Tijdens samenkomsten zal er geoefend worden in vaardigheden, worden online verworven inzichten besproken, worden er samen bedrijfsspecifieke problemen opgelost en wordt er van elkaar geleerd.

Dit is ook vele malen efficiënter en de kennis wordt reeds vooraf opgedaan, waarmee een ieder dat kan doen op het moment dat hij of zij hiervoor tijd kan maken en zich volledig kan concentreren. Door de coronacrisis versnelt de digitalisering waardoor we minder behoefte hebben aan generalisten, terwijl specialisten steeds belangrijker worden. Bijscholing is op dit moment dus “noodzakelijk” voor generalisten en ook nog eens het juiste moment. Noem het een uitgelezen kans om achterstallig onderhoud aan de arbeidsmarkt en dus uw medewerkers c.q. uzelf te geven. Ook in het kader van de steunmaatregelen een goede stap.

Het moet bij mensen doordringen dat het belangrijk is om ook taken uit te kunnen oefenen die computers niet kunnen uitvoeren (bijv. inhoudelijke expertise en goede vaardigheden). Tijdens een gezondheidscrisis zoals deze, zie je hoe belangrijk dat is. De productiefactor ‘arbeid’ is een risico in het bedrijfsproces, vandaar dat steeds meer bedrijven bedrijfsprocessen digitaliseren en taken automatiseren.

Je zal dus je hele leven moeten leren (omscholen en bijscholen) om inzetbaar te blijven in een snel veranderende arbeidsmarkt. Maestro is daarbij een prima partner met een diversiteit aan trainingen en opleidingen.

Lees het hele artikel hier.

Maestro Academy neemt activiteiten van Marosel over

Maestro Academy, opleidingsaanbieder voor de (flexibele) arbeidsmarkt, heeft overeenstemming bereikt over een doorstart van de activiteiten van Marosel.

“Een unieke kans”, volgens Franklin Loman, oprichter van Maestro Academy.

Per direct zal Maestro Academy de activiteiten van Marosel voortzetten en in een eigen unit onderbrengen. Hierbij zal ook de naam gehandhaafd blijven.

Beide partijen ontsluiten de markt op het gebied van opleidingen en kennis waarmee ze de klant ontzorgen. De invalshoek is echter anders. Maestro denkt veelal vanuit de individuele kandidaat en vanuit de individuele opleider en biedt samen met de partners specifieke (op maat gemaakte) opleidingen aan voor een vraagstuk binnen een organisatie (incompany).

Marosel is een toonaangevende opleidingsintermediair die de totale opleidingsbehoefte vanuit klantperspectief benadert en de totale opleidingsmarkt ontsluit. Beide organisaties werken met gespecialiseerde opleiders en bieden een optimale kwaliteit-prijs garantie aan haar klanten.

Deze toevoeging zal de dienstverlening aanzienlijk uitbreiden. Hierdoor zullen de opdrachtgevers, individuele medewerkers van organisaties en consultants optimaal gebruik maken van het totale opleidingsaanbod in de (Nederlandse) markt. Daarnaast was Maestro Academy al langer op zoek naar een goed werkend LMS-systeem.

Opleidingsinformatie op maat
Als onderdeel van de doorstart heeft Maestro Academy het door Marosel ontwikkelde Learning Management-systeem en het daarbij behorende klantportaal overgenomen. Met het LMS-systeem kan voor iedere organisatie opleidingsinformatie op maat gepresenteerd worden, inclusief gemaakte prijsafspraken. Daarnaast is er in het systeem een mogelijkheid tot het ondersteunen van de opleidings- en kennisbehoefte van medewerkers. Het LMS-systeem draagt bij aan de continuïteit van de dienstverlening van Marosel en versterkt de propositie van Maestro Academy.

Gaan we het redden met zijn allen of gaat Nederland wederom op slot? Collega Franklin Loman geeft een korte analyse.

De zomer is nu echt van start gegaan. Met dit weer en de versoepeling van de regels zijn we inmiddels in een risicovolle situatie terecht gekomen. Er worden meer vrijheden genomen en men neemt de toename van de besmetting op de koop toe. Het is te makkelijk om de schuld op jongeren af te schuiven. Wel is de groep jongeren het meest actief en geeft de vakantie extra verleidingen voor deze doelgroep om samen dingen te doen.

Ook voor de geplande opleidingen komen er aanzienlijk meer mogelijkheden en starten de klassikale sessies weer. We merken hier een grote discipline. De opleiders hebben forse investeringen gedaan om de klassikale bijeenkomsten veilig uit te kunnen voeren, met voldoende ruimte (de 1,5 meter) en met goede ventilatie.

Ter voorbereiding op de training worden de kennisintensieve digitale hulpmiddelen van tevoren opgestuurd, waardoor de interactie tijdens de klassikale sessies intensiever wordt en mensen de kennis vooraf op een voor hun geschikt moment kunnen opdoen. Een goed voorbeeld hiervan is de Lean training, waarbij de materie op Orange Belt niveau digitaal is en de sessie voor het Green Belt certificaat interactiever is.

Ook in de Change Management training blijft de volledige digitale versie bestaan en wordt deze definitief toegevoegd aan het portfolio. Dit biedt mensen de mogelijkheid om ook aan te sluiten vanaf andere locaties (vestiging Groningen en Maastricht zitten in 1 training zonder overnachtingskosten). Kortom, het nieuwe normaal is een mix van digitaal (gericht op kennisoverdracht) en het klassikaal praktisch toepassen. De netwerkcomponent en het met elkaar toepassen in verschillende situaties zal daar waar mogelijk nog klassikaal blijven. Daarbij zullen er altijd trainingen blijven welke klassikaal een betere impact geven, zoals Zakelijk Tekenen.

Het blijft iedere keer een afweging en we gaan er meer en meer aan wennen dat de kennisoverdracht digitaal en op afstand plaats zal vinden, waarbij de ontwikkelingen elkaar in snel tempo op zullen blijven volgen.

Populaire artikelen
1

Uw eigen opleidingsportaal en meer

2

Franklin Loman over omscholen en bijscholen

3

Maestro Academy neemt activiteiten van Marosel over

4

Gaan we het redden met zijn allen of gaat Nederland wederom op slot? Collega Franklin Loman geeft een korte analyse.

5

Coronacrisis – Terugblik en positieve vooruitzichten