Laat je inspireren door nieuws, blogs en achtergrondartikelen van Maestro Academy en de diverse opleidingspartners.
Zoals in vele gevallen bereidt ook de opleidingssector zich voor op het “nieuwe” normaal. De verwachting is dat er meer ruimte komt om elkaar op een veilige wijze te zien en te ontmoeten. Op dit moment zijn er reeds opleiders die de klassikale opleiding weer aanbieden en op een veilige manier verzorgen. Een aantal trainingen start hierdoor weer, daar waar deze erg lastig (en zo niet in de ogen van zowel opleiders als trainers op een onmogelijke manier) op afstand te verzorgen is. Een mooi voorbeeld is Zakelijk Tekenen.
Door de versnelling van de digitalisering en het benutten van de technologische mogelijkheden zijn een groot aantal trainingen geïnnoveerd en zien we dat vele trainingen ook in de toekomst virtueel gegeven blijven worden. Een aantal trainingen zullen ook in de toekomst niet meer geheel klassikaal gegeven worden. Zij zijn inmiddels aangepast naar een verdeling van: een deel virtueel, een deel zelfstudie en een deel klassikaal. Dit zal gehandhaafd blijven en niet meer terugkeren naar volledig klassikaal. In onze ogen is dit een prima ontwikkeling, zeker voor gemotiveerde specialisten die graag een training willen combineren met een opdracht en zich op een zeer efficiënte wijze wensen te ontwikkelen.
In onze ogen is de optimale vorm van trainen als volgt opgebouwd:
-Kennis en feiten kan prima door zelfstudie, waarbij er een virtueel blok wordt ingebouwd voor het geven van de samenvatting en het stellen/ beantwoorden van vragen;
-Het toepassen van opgedane kennis en oefenen wordt met elkaar klassikaal gedaan (met een klein deel van de deelnemers op afstand).
Dit heeft als groot voordeel dat de groep op een redelijk gelijk kennisniveau start met het klassikale deel en men uitermate efficiënt met de tijd om kan gaan. Tevens heeft de trainer op deze wijze maximale tijd en aandacht om de groep te begeleiden en de materie te laten indalen. Je leert er veel meer van als je er iets mee gaat doen. Als mensen het vertellen kun je het volgen, maar als je het zelf toepast, weet je pas echt of je het ook begrijpt. Denk aan de rekensom op het bord. Als de leraar dit uitschrijft dan ziet het er logisch uit en kan je het volgen. Als je het daarna zelf moet doen met andere getallen en een iets andere opzet loop je vast (als de leraar dit opnieuw uitschrijft is het weer logisch en bij een 2e of 3e poging lukt het dan vaak wel en vergeet je het ook niet meer). Een tweede voorbeeld is het presenteren van de oplossing of vragen om hulp bij het presenteren van de vraag. Daarbij vertel je aan iemand (als je niet verder komt) welke stappen je hebt uitgevoerd en dan blijkt regelmatig dat bij het vertellen je zelf achter de “gemaakte fout” komt. Al deze situaties krijgen meer tijd en aandacht als er een combinatie wordt gemaakt van verschillende mogelijkheden van kennisoverdracht.
De kwaliteit van trainingen, welke op deze wijze zijn opgebouwd, is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen en de trainingen welke volledig klassikaal gegeven worden, maken optimaal gebruik van dit effect en zijn ook het afgelopen jaar verder geïnnoveerd. We kunnen zeker stellen dat iedere opleider de tijd heeft genomen zijn of haar materiaal verder te optimaliseren en nieuwe trainingen te ontwikkelen. Door deze ontwikkeling zie je echter ook een grote versnippering aan specialisten en vele (nieuwe) aanbieders.
Benut deze kansen en kies de specialistische trainingen die optimaal de verschillende middelen inzetten. Daarbij kan uiteraard een organisatie die de aanbodzijde van de markt kent je helpen en het verschil maken. Wil je je reactie delen of heb je hierover een specifieke vraag (over een onderwerp of de markt) dan komen we graag met je in gesprek.
2020 was het jaar van de voorzichtigheid en de plotselinge wijziging van de economie. Met name de arbeidsmarkt voor hoger opgeleide specialisten en mensen werkzaam binnen data- en informatie-intensieve beroepen hebben hier tot op heden minder last van gehad (bepaalde branches uitgezonderd, maar dat is veruit de minderheid van deze populatie). Onder andere IT en Finance hebben zelfs een groei doorgemaakt en de digitalisering is versneld ingevoerd. Ook het nieuws gaf aan dat Nederland 25% van haar inkomen heeft gespaard (daar waar mogelijk). Nu echter de tijd voor de volgende stap om aan te haken als de economie verder open gaat.
Kennis is op daarbij belangrijker dan ooit. We zien dat mensen er weer aan toe zijn om zich verder te ontwikkelen en perspectief te krijgen op een mooie stap in hun carrière. Met zich op het verder opengaan van de economie en de kansen die er na de zomer zullen komen, is het tijd om het (gereserveerde) budget aan te spreken om zich te ontwikkelen. Trainingen starten weer en de behoefte aan specialistische kennis neemt toe. HeadFirst zorgt er niet alleen voor dat uw tijdelijke opdrachten kwalitatief worden ingevuld, maar biedt ook mogelijkheden om kwaliteit van uw eigen medewerkers op het hoge niveau te houden. Zij bieden de mogelijkheid om het budget van jouw medewerkers optimaal te benutten. Samen met Maestro kunnen we een aantrekkelijke korting aanbieden op opleiding en coaching. Doordat Maestro een samenwerking heeft met bijna de hele aanbodzijde van de markt, kan er getraind worden bij de opleider(s) die het beste aansluit(en) op uw wensen en behoefte. Doordat de vaste medewerkers en flexibele schil samen studeren, profiteer je van optimale kennisboring. Hierdoor spreken de professionals dezelfde taal, waardoor er een hoger rendement wordt gehaald bij de werkzaamheden.
2020 was het jaar van de voorzichtigheid en de plotselinge wijziging van de economie. Met name de arbeidsmarkt voor hoger opgeleide specialisten welke in de detachering- en consultancybranche actief zijn heeft hier tot op heden minder last van gehad (bepaalde branches uitgezonderd, maar dat is veruit de minderheid van deze populatie). Onder andere IT en Finance hebben zelfs een groei doorgemaakt en de digitalisering is versneld ingevoerd. Ook het nieuws gaf aan dat Nederland 25% van haar inkomen heeft gespaard (daar waar mogelijk). Het is nu echter de tijd voor de volgende stap om aan te haken als de economie verder open gaat.
Kennis is op daarbij belangrijker dan ooit en we zien dat organisaties en specialisten hun gereserveerde budget aanspreken om zich te ontwikkelen. Trainingen starten weer en de vraag naar tijdelijke specialisten neemt toe. HeadFirst zorgt niet alleen voor mooie opdrachten, maar zorgt er ook voor dat je budget optimaal benut kan worden en biedt samen met Maestro een aantrekkelijke korting op de opleidingen. Haak aan bij je opdrachtgevers en investeer nu, het maakt de kans op een leuke opdracht aanzienlijk groter.
Een halfjaar geleden werd ik, tijdens de coronacrisis, door mijn collega’s verwelkomt als nieuwe communicatiemedewerkster. Het was voor ons allemaal een gekke periode, die eigenlijk nauwelijks veranderd is. Ben jij benieuwd hoe mijn eerste halfjaar eruit zag bij Maestro Academy? Blik dan met mij terug!
In het begin, voordat ik mijn besluit genomen had om voor Maestro Academy te gaan werken, was ik vrij sceptisch. Moet ik dit nou wel doen bij een organisatie die nog maar enkele jaren bestaat? Een organisatie die een nieuwe medewerkster aanneemt in deze onzekere periode neemt wel een risico… Echter, die kans dat het mis zou kunnen gaan, geldt natuurlijk voor iedere organisatie, groot of klein, crisis of geen crisis. Dús ging ik uiteindelijk overstag.
Toen ik begon was de sector waarin ik terecht kwam vrij nieuw, maar het leuke is dat je iedere dag weer wat nieuws leert bij Maestro Academy. Iedereen is open en transparant, waardoor het fijn is om met collega’s samen te werken. Daarnaast is het plezierig om bij te kunnen dragen aan deze organisatie en ben ik de spin in het web als het op communicatie aankomt.
Tijdens mijn eerste zes maanden heb ik al een aantal producten kunnen neerzetten. Hierbij kun je denken aan professionalisering van de uitingen, een nieuwe brochure, de nieuwsbrief (Kennisdirigent) en de LinkedIn-pagina. Wat ik tijdens mijn opleiding geleerd heb, kan ik bij Maestro Academy in praktijk brengen. Inmiddels zit ik in mijn afstudeerjaar en ga ik mijn onderzoek bij Maestro Academy doen. Daarnaast verzorg ik ook de communicatie met partners en zal ik mij verder ontwikkelen als communicatie- en marketingspecialist. Na mijn studie zal ik mij ook met de andere labels gaan bezighouden.
Ik voel me hier vanaf het begin thuis en dit is voor mij ook een van de belangrijkste redenen geweest om me bij Maestro Academy aan te sluiten. Daarnaast heb ik meer uitdagingen en verantwoordelijkheidsgevoel én bieden ze mij ook de kans om door te groeien binnen de organisatie. Dit allen geeft weer extra motivatie om door te gaan waar ik mee bezig ben.
Tot slot zie ik nog genoeg uitdagingen voor mij in het verschiet liggen. Ook kijk ik er naar uit om mij, samen met het team, verder te ontwikkelen en een bijdrage te leveren om de organisatie verder te laten groeien.
Bénine van Gilse, communicatiemedewerkster Maestro Academy