Architectuur is al lang geen zaak meer van techneuten onder elkaar. Je moet een groot palet aan belanghebbenden beïnvloeden om je doel te bereiken. Van directeur tot beheerder, van ontwikkelaars tot gebruikers. Het is cruciaal om je boodschap af te stemmen op het beoogde publiek, zodat je een betere gesprekspartner wordt die de besluitvorming in de organisatie beter ondersteunt.
Deze vijfdaagse training is een mix van theorie en praktijk: in de eerste drie lesdagen krijg je het theoretisch kader en oefen je met eigen en andermans casussen. Vervolgens werk je, begeleid door een docent, aan een architectuurprobleem dat speelt in jouw eigen organisatie.
Deze training telt drie lesdagen en twee workshops waarbij je in je eigen werkomgeving aan de slag gaat om een visualisatie en een verhaal te maken.
Dag 1: Communiceren en visualiseren – Aan de hand van de theorie en veel oefeningen verkennen we de basisprincipes van visualisatie en communicatie. Hoe vind je de juiste balans tussen vorm, inhoud en doelgroep? Hoe geef je informatie grafisch weer? Welke technieken zijn er om aantrekkelijke platen te maken en over te brengen?
Dag 2: Architectuurplaten die hun doel bereiken – Landschapsfoto’s zijn een uitermate effectieve manier om over architectuur te communiceren. Aan de hand van deze rijke methode behandelen we een keur aan technieken die je direct kunt toepassen in je eigen architectuurplaten en we tonen veel voorbeelden uit de praktijk. Aan de hand van een uitgebreide casus ga je verschillende keren zelf aan de slag met het visualiseren van architectuur en het overtuigen van je stakeholders.
Dag 3: Storytelling – zakelijke verhalen die mensen raken – Storytelling is een klassiek én modern middel om je boodschap over te brengen. Je leert om zakelijke verhalen te maken die de dilemma’s verduidelijken, kansen laten zien en conflicten blootleggen. Verhalen die werken. Hoe geef je zulke verhalen vorm? Hoe kun je anekdotes het best inzetten, zodat ze ook echt overkomen en mensen boeien, overtuigen en tot discussie aanzetten? Storytelling is essentieel gereedschap voor elke architect die meer wil bereiken.
Praktijkopdracht
Na de derde dag maak je een plan voor een visualisatie en verhaal over architectuur in je eigen organisatie. De docent geeft je feedback waarmee je aan de slag gaat om tot een eerste versie van je plaat en verhaal te komen.
Dag 4: Werksessie – Vier weken na dag 3 bekijken we de tussenresultaten van ieders individuele opdracht. Zit je op de goede weg? Heb je je boodschap scherp genoeg? Werkt je visualisatie voor je doelgroep? Hoe ga je dit straks overbrengen? Ook de feedback van andere cursisten helpt je extra je eigen verhaal te verbeteren. Door met anderen mee te denken, scherp je je eigen vaardigheden extra aan.
Hierna heb je nog eens vier weken om tot een eindresultaat te komen met een verantwoording en reflectie op je aanpak. Je krijgt ook hier weer feedback van de docent.
Dag 5: Eindpresentaties – Nu vertellen we elkaar onze verhalen! We bespreken elkaars werk en geven de laatste tips om alles nog scherper te krijgen. Op deze dag presenteer en gebruik je je plaat zoals je dat ook in je eigen organisatie zult gaan doen.
4-12
MAESTRO PRIJS€ 3.695,-
PARTNER PRIJS€ 3.395,-
LOCATIE
Bilthoven
CURSUSKlassikaal
MATERIAALInclusief materiaal
AANTAL DAGEN5 dagen
TIJDvan 09:00 tot 16:30
Datum optie 1