Adviesvaardigheden

Dit is een intensieve tweedaagse training voor eenieder die wil excelleren in professioneel adviseren.

Herkent u deze vragen?

  • Wat is nu de juiste vraag achter de gestelde vraag? Wat is precies het doel?
  • Hoe voer ik een goed intakegesprek?
  • Hoe kom ik tot productief overleg met mijn ‘deskundige’ collega’s?
  • Hoe kom ik snel tot een winnende offerte?
  • Hoe schrijf ik een kort overtuigend advies waar geen speld tussen te krijgen is?
  • Hoe doe ik ‘Proactief accountmanagement’?

Na het volgen van deze training weet u het antwoord en bent veel effectiever in analyseren, structureren, rapporteren en presenteren. Adviseren wordt echt ‘fun’: successen scoren door veel meer kwaliteit met veel minder energie en in veel kortere tijd.

Kenmerken van de training

De training kenmerkt zich door:

  • Tweedaagse training van telkens 09.00 tot 17.00 uur
  • Kleine groepsgrootte: (idealiter) negen deelnemers per training
  • Voortdurende afwisseling van theorie en praktijk: inzichten en vaardigheden ontwikkelen en toepassen in oefeningen
  • Werken in kleine subgroepjes van 3-4 deelnemers
  • Oefenen met eigen casuïstiek
  • Praktische en eenvoudig toepasbare tips & tricks

Resultaten

  • Scherp verwoorden van de vraag achter de gestelde klantvraag
  • Deskundig klantgesprekken voeren / professionele interviewtechniek
  • Doelgericht oplossen met issue analyse
  • Winnende offertes opstellen
  • Productief overleg voeren
  • Logisch, helder en overtuigend rapporteren

Doelgroep

De training is bedoeld voor professionals die actief zijn in het oplossen van complexe vraagstukken: adviseurs, consultants, projectleiders, teamleiders, afdelingshoofden, account managers, …

Dag 1:

    • De enig juiste klantvraag articuleren
      • Redenen waarom er zo veel impliciet en onbegrijpelijk wordt gecommuniceerd
      • Redenen waarom opdrachtgevers niet de juiste vraag kunnen en hoeven stellen
      • Wat is het uiteindelijke doel / de vraag achter de gestelde vraag?
      • Gestructureerd en scherp formuleren van klantvragen
      Expliciet formuleren met ‘Nou en?’
      • Expliciet formuleren: dóórvragen en ‘En?’ hanteren
      • Eerst de conclusie en dan de uitleg
      Overtuigen door gestructureerd formuleren en rapporteren
      • Boomstructuur hanteren: geen speld tussen te krijgen
      • Alleen de essentie: korte relevante teksten
      • Concluderende titels
      • Belangrijke voordelen:
        • – Inhoudsopgave is tevens Samenvatting
        • – check: logisch en compleet
        • – korte relevante teksten
        • – gemakkelijk te lezen / begrijpen
        • – selectief lezen
      Productief overleg voeren
      • Alles onmiddellijk zichtbaar noteren op de flip-over
      • Zien dat je wordt gehoord
      • Betekenis geven aan feiten: En?
      • To-the-point: eerst de conclusie, dan de uitleg
      • Discussies: maximaal 1 minuut
      Deskundig klantgesprekken voeren
      • Relatie- en informatiefasen
      • Interviewtechniek:
        • – open vragen stellen
        • – luisteren: horen en begrijpen
        • – samenvatten
      • Rollenspel klant-adviseur met observator

Dag 2:

De enig juiste aanpak vaststellen met issue analyse
  • Issue boom: structuur en overzicht
  • Hypothesegedreven aanpakken
  • Concrete resultaten en activiteiten
Winnende offerte uitbrengen
  • Excellent geformuleerde klantvraag
  • Enig juiste plan van aanpak met specifieke stappen:
    • – doel
    • – activiteiten
    • – resultaten
    • – … en heldere planning: plaatje met timing van stappen
  • Enig juiste projectteam en -organisatie
  • Strategisch gekozen tarifering
Efficiënt offerteproces hanteren
  • Stappen plannen
  • Verantwoordelijkheden toekennen
Proactief accounts managen
  • Urgentie
  • Ambities
  • Concrete doelen
  • Mijlpalen
  • Activiteiten
in samenwerking met

PRAKTISCHE INFORMATIE

DEELNEMERS

9 tot 16 deelnemers

MAESTRO PRIJS

€ 1.695,-

PARTNER PRIJS

€ 1.599,-

CURSUS

Klassikaal

AANTAL DAGEN

2 dagen

Datum optie 1
  • 13-05-2024
  • 14-05-2024
  • 20-05-2024
Locatie: Utrecht - 20-05-2024 is module Persoonlijk Leiderschap togevoegd Datum optie 2
  • 24-06-2024
  • 25-06-2024
  • 01-07-2024
Locatie: Utrecht - 01-07-2024 is module Persoonlijk Leiderschap togevoegd

DIRECT AANMELDEN

Aanmelden voor Adviesvaardigheden

VOORWAARDEN

  • Partners van de Maestro Academy: Specialisten aangesloten bij Het Finance Gilde, Change Management Community Nederland, Data2Succes, Maestro Business Campus of HeadFirst(Premium overeenkomst);
  • De genoemde prijzen zijn exclusief BTW;
  • De betaling dient vóór aanvang van de eerste trainingsdag volledig te zijn voldaan;