Training geven is geweldig. Iedere trainer kent het gevoel van euforie als er bij de deelnemer een licht van begrip opgaat. Er zijn weinig andere beroepen die zo zinvol kunnen voelen als les- of training geven. Tegelijk is goed training geven ook moeilijk. Deelnemers bij wie tijdens de training blijkt dat ze weinig van je verhaal hebben begrepen, vragen waar weinig antwoorden op komen, deelnemers die zich duidelijk vervelen, die niet goed zien hoe ze jouw training in de praktijk van hun werk kunnen gebruiken; trainen kan ook frustrerend zijn.
Doel training
Het doel van deze trainingsreeks ‘Didactische trainingen voor trainers’ is daarom om de belangrijkste vaardigheden voor het geven van een gestructureerde, boeiende en interactieve training te leren beheersen of verbeteren.
Voor wie?
Voor vakspecialisten die intern of extern ook trainingen (gaan) geven over hun specialisme.
Wat leer je?
Hoe je:
Waarom de opbouw van je training?
De opbouw van je training is de basis onder het succes van je training. Is die goed, dan sta je achter de inhoud van je verhaal, gaat de training precies in op wat je deelnemers nodig hebben en volgen alle onderdelen van de training logisch op elkaar.
Wat leer je?
Hoe je ervoor zorgt:
Waarom deze structuur en relevantie?
Structuur en relevantie zijn het raamwerk van je training.
Wat leer je?
Hoe je:
Waarom interactie?
Goede interactie met je publiek heeft talloze voordelen: je publiek voelt zich meer betrokken bij de uitleg, je kunt controleren of je boodschap is overgekomen, je kunt je verhaal beter op je publiek aansluiten, de sfeer tijdens je training wordt opener en ontspannener, en interactie is onvoorspelbaar en daarom een van de leukste aspecten van het trainersberoep.
Oefenen, oefenen, oefenen…
Vaardigheden leer je alleen door ze heel veel te oefenen en feedback te krijgen. Ongeveer 90% van de tijd in de training besteden we daarom aan het oefenen, feedback krijgen en opnieuw oefenen van je training. De theorie lees je thuis, zodat je in de training de kans krijgt om de vaardigheden in te laten slijten.
…in kleine groepjes
De meeste aanbieders van didactische trainingen werken met groepen tussen de 6 en 15. Ons maximum ligt op 3, zodat er echt de tijd is om persoonlijk met jouw training of uitleg te oefenen en feedback direct te verwerken.
…met alleen de belangrijkste vaardigheden
Vanuit onze eigen training- en leservaring weten we dat de beste trainingen de meest eenvoudige van opzet zijn. In onze trainingen richten we ons daarom alleen op de belangrijkste vaardigheden om zo’n training te kunnen geven: gestructureerd, relevant, interactief uitleg geven met een prettige uitstraling.
…tot je training goed is
Ons doel is dat je aan het eind van de trainingsreeks een goede training kunt geven. In de trainingen gaan we daarom één of twee delen van je training zo veel oefenen en van feedback voorzien dat die delen aan het eind van de reeks van hoge kwaliteit zijn. Aan de hand daarvan kun je vervolgens de rest van je training(en) naar hetzelfde niveau brengen.
Naast zijn werk bij De Docententrainer werkt Oskar al jarenlang als docent scheikunde, momenteel bij het Da Vinci College in Leiden. Daarvoor heeft hij als docententrainer en opleidingscoördinator bij SSL veel ervaring opgedaan met het trainen van docenten.
De afgelopen jaren werkte Tim als docent geschiedenis in Amsterdam en docententrainer bij SSL. Nu werkt hij als docent Nederlandse Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, en als lesmethodemaker voor het vak Nederlands bij uitgeverij Blink.
Max 3.
TAALNederlands
MAESTRO PRIJS€1.995,-
PARTNER PRIJS€1.895,-
LOCATIE
Op locatie bij uw organisatie, of in Leiden, Utrecht, Zwolle of Eindhoven
CURSUSKlassikaal met kleine groep
AANTAL DAGEN3 dagen, 2 weken tussen iedere training
Datum optie 1 31 December 2024 Locatie: op aanvraag