3-daagse training didactische vaardigheden

Inleiding

Training geven is geweldig. Iedere trainer kent het gevoel van euforie als er bij de deelnemer een licht van begrip opgaat. Er zijn weinig andere beroepen die zo zinvol kunnen voelen als les- of training geven. Tegelijk is goed training geven ook moeilijk. Deelnemers bij wie tijdens de training blijkt dat ze weinig van je verhaal hebben begrepen, vragen waar weinig antwoorden op komen, deelnemers die zich duidelijk vervelen, die niet goed zien hoe ze jouw training in de praktijk van hun werk kunnen gebruiken; trainen kan ook frustrerend zijn.

Doel training
Het doel van deze trainingsreeks ‘Didactische trainingen voor trainers’ is daarom om de belangrijkste vaardigheden voor het geven van een gestructureerde, boeiende en interactieve training te leren beheersen of verbeteren.

Voor wie?
Voor vakspecialisten die intern of extern ook trainingen (gaan) geven over hun specialisme.

Programma

Dag 1: Opbouw van je training


Wat leer je?
Hoe je:

  • je training samenhang geeft.
  • je training precies laat aansluiten bij wat je publiek nodig heeft.
  • van de training je eigen verhaal maakt.

Waarom de opbouw van je training?
De opbouw van je training is de basis onder het succes van je training. Is die goed, dan sta je achter de inhoud van je verhaal, gaat de training precies in op wat je deelnemers nodig hebben en volgen alle onderdelen van de training logisch op elkaar.

Dag 2: Structuur en relevantie


Wat leer je?
Hoe je ervoor zorgt:

  • dat je publiek je verhaal altijd 100% kan volgen.
  • dat je verhaal voortdurend relevant voelt voor je publiek.

Waarom deze structuur en relevantie?
Structuur en relevantie zijn het raamwerk van je training.

  • Zonder structuur is voor deelnemers niet duidelijk wat ze moeten doen en komt je boodschap niet aan. Een goede structuur kan er aan de andere kant voor zorgen dat deelnemers goed bij de les blijven en je uitleg goed kunnen volgen.
  • Om deelnemers langere tijd te boeien moet een training relevant voelen voor de deelnemer. Bij ieder onderdeel van de training is het dus nodig om uit te leggen waarom het voor de deelnemer belangrijk is om te luisteren. Alleen een ‘dit is belangrijk’ is niet genoeg.

Dag 3: Interactie


Wat leer je?
Hoe je:

  • controleert of de leerstof is geland bij je publiek.
  • de aandacht van je publiek tijdens een presentatie tot zeker een uur kan vasthouden.
  • je publiek stimuleert om vragen te stellen.
  • vragen van het publiek inzet om je verhaal sterker te maken.

Waarom interactie?
Goede interactie met je publiek heeft talloze voordelen: je publiek voelt zich meer betrokken bij de uitleg, je kunt controleren of je boodschap is overgekomen, je kunt je verhaal beter op je publiek aansluiten, de sfeer tijdens je training wordt opener en ontspannener, en interactie is onvoorspelbaar en daarom een van de leukste aspecten van het trainersberoep.

Werkwijze


Oefenen, oefenen, oefenen…
Vaardigheden leer je alleen door ze heel veel te oefenen en feedback te krijgen. Ongeveer 90% van de tijd in de training besteden we daarom aan het oefenen, feedback krijgen en opnieuw oefenen van je training. De theorie lees je thuis, zodat je in de training de kans krijgt om de vaardigheden in te laten slijten.

…in kleine groepjes
De meeste aanbieders van didactische trainingen werken met groepen tussen de 6 en 15. Ons maximum ligt op 3, zodat er echt de tijd is om persoonlijk met jouw training of uitleg te oefenen en feedback direct te verwerken.

…met alleen de belangrijkste vaardigheden
Vanuit onze eigen training- en leservaring weten we dat de beste trainingen de meest eenvoudige van opzet zijn. In onze trainingen richten we ons daarom alleen op de belangrijkste vaardigheden om zo’n training te kunnen geven: gestructureerd, relevant, interactief uitleg geven met een prettige uitstraling.

…tot je training goed is
Ons doel is dat je aan het eind van de trainingsreeks een goede training kunt geven. In de trainingen gaan we daarom één of twee delen van je training zo veel oefenen en van feedback voorzien dat die delen aan het eind van de reeks van hoge kwaliteit zijn. Aan de hand daarvan kun je vervolgens de rest van je training(en) naar hetzelfde niveau brengen.

Trainers


Oskar Bles

Naast zijn werk bij De Docententrainer werkt Oskar al jarenlang als docent scheikunde, momenteel bij het Da Vinci College in Leiden. Daarvoor heeft hij als docententrainer en opleidingscoördinator bij SSL veel ervaring opgedaan met het trainen van docenten.

Tim van der Meulen

De afgelopen jaren werkte Tim als docent geschiedenis in Amsterdam en docententrainer bij SSL. Nu werkt hij als docent Nederlandse Geschiedenis aan de Universiteit Leiden, en als lesmethodemaker voor het vak Nederlands bij uitgeverij Blink.

in samenwerking met

PRAKTISCHE INFORMATIE

DEELNEMERS

Max 3.

TAAL

Nederlands

MAESTRO PRIJS

€1.995,-

PARTNER PRIJS

€1.895,-

LOCATIE

Op locatie bij uw organisatie, of in Leiden, Utrecht, Zwolle of Eindhoven

CURSUS

Klassikaal met kleine groep

AANTAL DAGEN

3 dagen, 2 weken tussen iedere training

Datum optie 1
  • 18-07-2022
  • 25-07-2022
  • 01-08-2022
Locatie: Leiden, Utrecht, Zwolle & Eindhoven Datum optie 2
  • 10-10-2022
  • 24-10-2022
  • 07-11-2022
Locatie: Leiden, Utrecht, Zwolle & Eindhoven

DIRECT AANMELDEN

Aanmelden voor 3-daagse training didactische vaardigheden

VOORWAARDEN

  • Partners van de Maestro Academy: Specialisten aangesloten bij Het Finance Gilde, DataConnected of HeadFirst(Premium overeenkomst);
  • De betaling dient vóór aanvang van de eerste trainingsdag volledig te zijn voldaan;
  • Alle bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW;