In deze praktische schrijftraining leer je prettig leesbare brieven en e-mails schrijven aan onder andere klanten en collega’s. Je schrijft positief, bouwt een fijne relatie op met de lezers en activeert ze om snel te reageren.
Tijdens je studie heb je waarschijnlijk ‘degelijk’ leren schrijven. Maar met een hartelijke tekst bereik je makkelijker je doel. Bovendien hoef je echt niet met moeilijke woorden te gooien om zakelijk of professioneel over te komen. In deze schrijftraining leer je schrijven van mens tot mens. Dit zorgt voor een klik met je lezers.
Wil jij écht contact maken met lezers en klanten?
Jouw resultaat na het volgen van de training
De training Klantgericht E-mailen helpt je sneller de juiste woorden vinden. Teksten schrijven wordt pas echt leuk als je ziet dat je bericht het gewenste effect heeft.
- Je schrijft klantvriendelijk en positief. Dit zorgt voor een klik met je lezer.
- Je e-mails en brieven zijn helder. Je woordkeuze en opbouw brengen je boodschap duidelijk over. Dit scheelt veel vragen achteraf.
- Je schrijft activerend. Lezers reageren tijdig en geven antwoord op al je vragen.
Het resultaat voor je bedrijf
- Je laat zien dat je écht klantvriendelijk bent. Je schrijft in eigentijdse, positieve taal en houdt rekening met de belevingswereld van je lezer. Dit zorgt voor verbondenheid.
- Je berichten worden beter gelezen. De e-mails en brieven zien er aantrekkelijk en overzichtelijk uit.
- Je krijgt minder vragen over je tekst doordat hij zo helder is. Mogelijke vragen zijn al beantwoord in het bericht. Dit scheelt je veel tijd (mailtjes/telefoontjes).
Wil jij met plezier teksten schrijven die hun doel behalen?
De inhoud van de online training
Alle lessen van Klantgericht E-mailen staan 24/7 in je persoonlijke online leeromgeving. Neem de video’s, voorbeelden en oefeningen door wanneer je er tijd en focus voor hebt.
Ik stel me voor en laat zien hoe je de online leeromgeving gebruikt. Natuurlijk hoor ik ook graag wie jij bent!
Module 2. Structuur van een duidelijke tekst
E-mails en brieven hebben een logische structuur nodig. Het zorgt ervoor dat teksten er overzichtelijk uitzien. Ik laat zien hoe je een tekst opbouwt die uitnodigt tot lezen.
- Je bepaalt welke informatie noodzakelijk is voor je lezer.
- Je leert een inleiding schrijven die de lezer verleidt om verder te lezen.
- Je ontdekt hoe je voor overzicht zorgt als je veel te vertellen hebt.
- Je gaat oefenen om de kern van je boodschap te bepalen.
Een goede schrijfstijl zorgt voor een prettig leesbare tekst. Het draagt bij aan jouw succes als je helder, positief en actief schrijft. We gaan aan de slag om jouw schrijfstijl te updaten.
- Je leert waarom een zakelijke tekst echt geen ouderwetse taal of vakjargon nodig heeft om professioneel over te komen.
- Je kijkt met een analytische blik naar (te) lange zinnen. Hoe kan dat korter en duidelijker?
- Je ontdekt waarom je met verzorgde spreektaal eerder je doel bereikt.
- Je gaat aan de slag om actief en vriendelijk te schrijven.
Module 4. Schrijven met gevoel
Connectie maken met je lezer zit in kleine dingen. Ik leg uit hoe je teksten schrijft die de juiste snaar raken. Want met positiviteit bereik je meer.
- Je kruipt in de huid van je lezer. Hiermee maak je goede teksten nóg beter.
- Je begrijpt waarom dreigen of boos zijn niet werkt om iets gedaan te krijgen. En hoe je de lezer wel activeert.
- Je kijk op klantvriendelijk communiceren is veranderd. Je schudt makkelijker hartelijke teksten uit je toetsenbord.
- Je gaat de ‘perspectief-check’ gebruiken om te bepalen of je tekst positief en duidelijk is voor de lezer.
Module 5. Extra voorbeelden & eindtoets
Veel bedrijven gebruiken templates voor e-mailberichten en standaardbrieven. Dat is superhandig als je vaker dezelfde boodschap vertelt aan bijvoorbeeld klanten. Daarom vind je hier een verzameling voorbeeldteksten die jij ook vaak zal versturen. Kijk de kunst af en gebruik het ter inspiratie voor je eigen teksten.
- Lees de voorbeeldbrief over de sleuteloverdracht van een woning. Zo zie je hoe je een lang verhaal ook helder en positief kunt brengen.
- Bekijk de voorbeeldmail over een mislukte incasso. Zo ontdek je hoe je jouw lezer vriendelijk eraan herinnert dat de betaling niet is gelukt.
- En leer van twee voorbeelden over administratief ‘gedoe’. Je ontdekt hoe je ook een administratief moetje vriendelijk en snel oplost.
Op naar de eindtoets! Show je vooruitgang van de afgelopen tijd. En ontvang een welverdiend certificaat bij goed resultaat.
PS Inclusief niets-geleerd-geld-terug-garantie. Niet tevreden? Je kunt opzeggen (wel graag aangeven waarom dan kunnen we er iets van leren) en krijgt je geld terug.