Innovatiestrategie

Nieuwe producten, diensten en businessmodellen ontwikkelen terwijl je je bestaande bedrijf draaiende houdt: hoe doe je dat? Zelfs grote organisaties struggelen ermee. Als het niet lukt, krijgt ‘gebrek aan executiekracht’ vaak de schuld. Maar de oorzaak ligt meestal dieper: er ontbreekt een goede innovatiestrategie. In de training Innovatie leer je hoe je vanuit een onderbouwd plan succesvol kunt innoveren.

Wat is een innovatiestrategie?

In een innovatiestrategie maak je duidelijk welke rol innovatie heeft in het halen van je bedrijfsambities. Het is een praktische tool om je innovatiedoelen scherp te krijgen, een gedeelde visie op succes te ontwikkelen en te bepalen welke ideeën het investeren waard zijn. Een innovatiestrategie bestaat uit een thesis en een innovatieportfolio.

Wat kun je na het volgen van de training Innovatiestrategie

  • Je kunt je eigen innovatiemissie formuleren en ‘m aan je bedrijfsstrategie koppelen
  • Je weet welke trends wel en geen impact op je businessmodel hebben
  • Je kunt innovatiedoelen stellen voor je organisatie.
  • Je weet welke organisatiemodellen je kunt hanteren voor innovatie
  • Je weet hoe je een budget op kunt stellen voor innovatie
  • Je weet welke methoden je kunt gebruiken om het innovatieproces te sturen

Wie is de trainer?

Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten de academy hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.

Voor wie is de training Innovatiestrategie bedoeld?

De training Innovatiestrategie is bedoeld voor iedereen die innovatie strategisch wil benaderen in plaats van ad hoc.  Denk aan product owners, productontwikkelaars, business development managers, innovatiestrategen en marketeers. Maar ook voor managers en CEO’s is deze training nuttig (en leuk)!

Hoe ziet het programma van de training Innovatiestrategie eruit?

Dag 1

  • Innovatie begint bij helderheid. Wat bedóel je nou eigenlijk als je het over ‘missie’, ‘visie’ en ‘strategie’ hebt?   Oefen door een samenvatting van je eigen bedrijfsstrategie te maken.
  • Je huidige businessmodel is een perfecte start voor trendanalyses. Door je businessmodel op te schrijven, krijg je inzicht in je zwakke plekken en blinde vlekken.
  • Niet alle trends hebben impact op jouw businessmodel. Door de belangrijkste trends te identificeren, weet je waar innovatie een rol moet spelen.
  • Breng je bedrijfsstrategie, je businessmodel en je trendanalyse samen in je innovatiethesis. Formuleer in zinnen wat de rol van innovatie is voor je organisatie. 

Dag 2

  • Zonder doelen weet je niet of je op de goede weg bent. Daarom formuleer je doelen voor je innovatiemissie. Innovatiedoelen kunnen procesgericht (bv. aantal experimenten uitgevoerd of aantal design sprints afgerond) of outputgericht zijn (omzet uit nieuwe producten of diensten).
  • Organisaties die alleen incrementeel vernieuwen, lopen het risico ingehaald te worden. Tijd om te kijken waar jouw organisatie staat. Met het horizonmodel zie je of je innovatieporfolio wel gebalanceerd genoeg is. Want balans betekent succes.
  • Ambidextere organisaties zijn in staat om hun huidige businessmodel efficiënt te laten draaien én te zoeken naar nieuwe markten. Maar hoe organiseer je dit? In een innovatielab? Waar ‘hang’ je dit op in de organisatie, of doe je dit juist buiten je organisatie om? Je leert wat de voor- en nadelen zijn van de verschillende opties en maakt een keuze voor je eigen organisatie.
  • De innovatiemethode die je kiest, moet passen bij je organisatie. Wat is agile, design thinking, lean startup en businessmodel-ontwerp? En wat zijn de voor- en nadelen? Na een afweging bepaal je welke methode je zou voorstellen aan je directie.
  • Innovatie kost geld. Maar hoe budgetteer je dit het beste? Hier zijn verschillende manieren voor. Helpt de traditionele manier van plannen en budgetteren, of zijn er alternatieve methoden? En wat is de rol van de business case?
in samenwerking met

PRAKTISCHE INFORMATIE

DEELNEMERS

8 tot 12 deelnemers

MAESTRO PRIJS

€1.225,-

PARTNER PRIJS

€1.200,-

CURSUS

Klassikaal

AANTAL DAGEN

2 dagen

Datum optie 1
  • 16-06-2023
  • 23-06-2023
Locatie: Utrecht Datum optie 2
  • 16-06-2023
  • 23-06-2023
Locatie: Utrecht Datum optie 3
  • 16-10-2023
  • 23-10-2023
Locatie: Utrecht Datum optie 4
  • 12-12-2023
  • 19-12-2023
Locatie: Utrecht

DIRECT AANMELDEN

Aanmelden voor Innovatiestrategie

VOORWAARDEN

  • Partners van de Maestro Academy: Specialisten aangesloten bij Het Finance Gilde, Change Management Community Nederland, Data2Succes, Maestro Business Campus of HeadFirst(Premium overeenkomst);
  • De genoemde prijzen zijn exclusief BTW;
  • De betaling dient vóór aanvang van de eerste trainingsdag volledig te zijn voldaan;