Customer Due Diligence (CDD)

Ken je klant en stel zijn integriteitsrisico vast

  • Vaststellen van de meest voorkomende integriteitsrisico’s MKB
  • Snel herkennen en analyseren van bedrijfsstructuren om de UBO vast te stellen
  • Vaststellen van het integriteitsrisico, monitoren en periodiek reviewen

Als (financieel) adviseur wens je geen reputatie- of aansprakelijkheidsrisico te lopen door vooraf niet te weten met wie je zaken doet en welke mogelijke relaties je door leidt naar de bank. Customer Due Diligence is hierbij van cruciaal belang. Maar wat is het nu eigenlijk?

Banken en levensverzekeraars dienen hun cliënten te kennen én geen relaties aan te knopen met personen die het vertrouwen in de financiële onderneming kunnen schaden. Customer Due Diligence (CDD) is een hulpmiddel om dit te bewerkstelligen. De gevolgen van het niet beheersen van deze risico’s zijn groot.

Een juiste toepassing van CDD zorgt ervoor dat voorkomen wordt dat de financiële onderneming kan worden misbruikt voor de verkeerde doeleinden. Belangrijke voorbeelden van misbruik in dit kader zijn witwassen, terrorismefinanciering en fraude. De CDD-normen zijn dus relevant voor de integere bedrijfsvoering van financiële ondernemingen als geheel. Daarmee vormt CDD een onderdeel van de integere bedrijfsvoering. Door een goed zicht op de cliënten en op andere relaties te houden kan een financiële onderneming voorkomen dat de integriteit in gevaar komt. De rol van adviseur en tevens poortwachter kan zorgen voor een duurzame relatie met de financiële instellingen.

Er zijn 2 trainingsmogelijkheden voor deze cursus, namelijk een basiscursus waarbij je leert wat Customer Due Diligence nu eigenlijk is en een verdiepende cursus waarbij je leert hoe je CDD kunt toepassen en hoe je de mogelijke integriteitsrisico’s kunt herkennen.

 

Leerdoelen

CDD – Basis:

  • Waarom verschillende rechtsvormen (acceptatie van cliënten);
  • Identificatie en verificatie van cliënten (toetsingen);
  • Uiteindelijke belanghebbende (UBO);
  • Meest voorkomende integriteitsrisico’s MKB.

CDD – Professional:

  • Vaststellen van het doel en de beoogde aard van de zakelijke relatie;
  • Monitoring en review van cliënten, rekeningen en transacties;
  • Risicomanagement;
  • Herkomst vermogen;
  • Zakelijk vastgoed;
  • Overige risicovolle sectoren/branches/landen;
  • Herkennen van gedragingen;
  • Praktijkvoorbeelden;
  • Rollenspellen.

PE-punten
6

 

in samenwerking met

PRAKTISCHE INFORMATIE

MAESTRO PRIJS

Kosten CDD basiscursus € 795,- Kosten CDD Professional: € 1.595,-.

PARTNER PRIJS

Op aanvraag

CURSUS

Klassikaal

AANTAL DAGEN

1 dag

TIJD

09.00u tot 16.00u

Datum optie 1 01 December 2024 Locatie: Info volgt ASAP en vraag advies

DIRECT AANMELDEN

Aanmelden voor Customer Due Diligence (CDD)

VOORWAARDEN

  • De betaling dient vóór aanvang van de eerste trainingsdag volledig te zijn voldaan;
  • Partners van de Maestro Academy: Specialisten aangesloten bij Het Finance Gilde, DataConnected of HeadFirst(Premium overeenkomst);
  • Alle bovengenoemde prijzen zijn exclusief BTW;